از مکافات عمل غافل مشو


 

نويسنده:دکتر محسن نراقي، متخصص گوش و حلق و بيني




 

23 نکته اي که بايد بعد از جراحي زيبايي بيني بدانيد
 

هميشه همه درباره نکات پيش از عمل جراحي بيني سوالاتي دارند ولي پس از عمل جراحي بيني هم نکات بسياري وجود دارد که بهتر است آنها را بدانيد. دکتر محسن نراقي، متخصص گوش‌و‌حلق‌و‌بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران بيست و دو نکته که بايد پس از جراحي بيني بدانيد را به شما مي‌گويد.
1 در ساعت‌هاي ابتدايي پس از جراحي، خون‌ريزي جزيي به صورت نشت خون از کنار پانسمان بيني امري طبيعي است و جاي نگراني ندارد. در اين مواقع مي‌توان به کمک دستمال کاغذي مرطوب صورت بيمار را تميز نمود.
2 گاهي در ساعات اوليه پس از به هوش آمدن، بيمار احساس گلودرد مي‌کند که ممکن است به خاطر اثر لوله بيهوشي باشد.
3 در بعضي از بيماران به علت وسعت زياد اقدامات جراحي در قسمت استخواني بيني، ممکن است کبودي دور چشم بيشتر نمايان شود حتي گاهي اوقات قسمتي از سفيدي چشم دچار خون‌مردگي مي‌شود. هيچ‌کدام از موارد مذکور اهميتي در نتيجه نهايي عمل جراحي نداشته و موقت هستند. گاهي از مواقع تورم ظرف روز اول و دوم افزوده شده و در روز سوم به اوج خود مي‌رسد که نبايد باعث نگراني شود.
4 در 24 ساعت اول پس از عمل بهتر است در جهت کاهش تورم دور چشم از کيسه يخ روي چشم‌ها استفاده شود. ساده‌ترين راه اين است که دو عدد دستکش از جنس لاتکس با سه تا چهار قطعه مکعبي يخ در هر کدام پرشود و سپس دو دستکش به يکديگر گره زده شده و روي چشم‌هاي بيمار قرار گيرد. در صورت آب شدن کامل يخ‌ها، لازم است اين کار تکرار شود.
5 در مواردي که پس از عمل جراحي، در داخل بيني بيمار پانسمان قرار داده شده باشد، اين پانسمان‌ها در روز اول تا سوم پس از عمل توسط جراح خارج مي‌شوند.
6 در انتهاي عمل جراحي روي بيني بيمار قالبي از جنس پليمر سبک (به جاي گچ که سابقا استفاده مي‌شد) گذاشته مي‌شود. اين قالب بين روز چهارم تا هفتم توسط جراح از روي بيني برداشته مي‌شود. در طي اين مدت لازم است از وارد شدن هر ضربه و نيز از دست زدن به آن اجتناب شود. در همان روز برداشتن قالب بيمار مي‌تواند قبل از مراجعه به مطب به طور کامل به حمام برود و سر و صورت خود را بشويد. در اين حالت چسب‌ها شل مي‌شود و برداشتن قالب را تسهيل مي‌کند.
7 معمولا هيچ برش و يا بخيه‌اي روي پوست بيني وجود ندارد. در تعدادي از بيماران که بخيه دارند، بين روز چهارم تا هفتم بخيه بيني توسط جراح برداشته مي‌شود.
8 پس از برداشتن قالب، با استفاده از چسب‌هاي ضدحساسيت روي بيني، سعي مي‌شود تا ثبات بيشتري براي بيني در روند ترميمي‌تامين گردد. مدت زمان استفاده از اين چسب‌ها در بيماران مختلف، متفاوت است.
9 در مواردي که توام با جراحي پلاستيک بيني، جراحي انحراف تيغه بيني نيز انجام شده باشد، در بسياري از اين موارد ورقه‌هايي از جنس سيليکون به‌طور موقت در دو طرف تيغه بيني قرار داده مي‌شود تا از چسبندگي و عود انحراف جلوگيري شود. اين ورقه‌ها معمولا بين هفته اول تا سوم توسط جراح از داخل بيني بيرون آورده مي‌شوند.
10 در طي چند هفته پس از عمل به علت جمع شدن و خشک شدن ترشحات در داخل بيني ممکن است تنفس مشکل شود. براي رفع اين مساله بيمار مي‌تواند روزانه در چند نوبت محلول سرم نمکي نرمال را با استفاده از يک سرنگ 20 سي‌سي بدون سوزن در حالي که در دست‌شويي ايستاده است، در بيني خود بريزد، به طوري که بدون خيس شدن چسب‌ها، مقداري از ترشحات بيني شستشو داده شود و خارج گردد.
11 تا دو هفته پس از عمل بايد سعي شود از تخليه ترشحات بيني با فشار خودداري شود.
12 در بعضي از بيماران در هفته‌هاي اول پس از عمل ممکن است لب بالا مقداري بي‌حس باشد. اين حالت ظرف چند هفته از بين مي‌رود.
13 در افراد شاغل معمولا يک هفته مرخصي براي انجام اين عمل و دوران پس از آن کافي است. اين زمان بسته به وضعيت و تمايل بيمار قابل تمديد است. رفتن به مسافرت نيز بعد از پنج تا هفت روز بعد از عمل بلامانع است.
14 در هفته‌هاي اول پس از عمل لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداري شود. اشعه آفتاب موجب افزايش ورم بيني مي‌شود. همچنين لازم است از قرار گرفتن در معرض وسايل حرارت زا مانند اجاق گاز خودداري شود.
15 در طي روزهاي اول پس از عمل از هر گونه ضربه به بيني بايد پرهيز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب بايد طاق باز خوابيد و در هنگام پوشيدن و درآوردن لباس از لباس‌هاي دگمه‌دار يا زيپ‌دار استفاده کرد تا ضربه‌اي به بيني وارد نشود.
16 در هنگام خوابيدن بايد سعي شود نيم تنه بالاتر از پاها قرار گيرد تا ورم کمتري در ناحيه صورت ايجاد شود. مي‌توان در منزل با گذاشتن بالش‌هايي در زير تشک، شيب حدود 30 درجه را ايجاد کرد. نشستن يا ايستاده بودن در روز اول نه تنها مانعي ندارد بلکه بهتر از اين است که بيمار درازکش باشد چرا که اين حالت عمودي به کاهش ورم کمک مي‌کند.
17 در هفته‌هاي اول پس از عمل لازم است از فعاليت‌هاي بدني شديد و ورزش‌هاي سنگين اجتناب شود، به ويژه ورزش‌هايي که موجب برافروخته شدن صورت مي‌شوند. از ورزش‌هاي رزمي ‌و يا ورزش‌هايي که با احتمال ضربات توپ به بيني همراه‌اند مدت زمان بيشتري بايد اجتناب شود.
18 هيچ محدوديت غذايي وجود ندارد به جز آنکه بايد از خوردن غذاهايي که به جويدن طولاني نياز دارند مانند استيک، کباب برگ، ساندويچ و امثال آنها در هفته‌هاي اول پرهيز شود. در طي روزهاي اول پس از جراحي بهتر است گوشت و مواد مغذي ديگر ابتدا در مخلوط کن نرم شود تا جويدن کمتري لازم باشد. همچنين بايد از خوردن چاي و قهوه داغ در اين روزها اجتناب شود. نوشيدن مايعات کافي مانند آب ميوه و سوپ در رفع خشکي دهان کمک مي‌کند.
19 در هفته اول پس از عمل بايد سعي شود عطسه با دهان باز انجام شود و از حرکات شديد صورت در هنگام خنده و و نيز ازگريه اجتناب شود.
20 به خاطر اثر چسب‌هاي بيني بعضي از بيماران ممکن است تصور نمايند که بيني آنها بيش از حد بالا برده شده است اما پس از برداشتن چسب‌ها نوک بيني به تدريج در وضعيت طبيعي خود قرار مي‌گيرد.
21 حدود 70 درصد ورم در دو هفته اول پس از عمل مي‌خوابد. 15 درصد ظرف دو ماه، 10 درصد ظرف يک سال و باقي ورم به تدريج ظرف دو سال فروکش مي‌کند. تفاوت بيني يک ماه و يک سال پس از جراحي کاملا مشهود است. معمولا نوک بيني آخرين جايي است که ورم آن مي‌خوابد.
21 اکثر بيماران درد مهمي‌ پس از عمل ندارند. گاهي به علت پانسمان داخل بيني احساس سنگيني و درد خفيف در ناحيه صورت و پيشاني وجود دارد و با مسکن‌هاي ساده مانند استامينوفن قابل رفع است. از خوردن مسکن‌هايي مانند آسپيرين يا بروفن، قبل و بعد از عمل بايد خودداري شود زيرا با کاهش انعقادپذيري خون، تمايل به خون‌ريزي را افزايش مي‌دهند.
22 به علت چسب‌هايي که پس از عمل روي بيني زده مي‌شود، ممکن است در ماه‌هاي اول پس از عمل پوست بيني چرب‌تر باشد و نيز در افراد مستعد جوش‌هاي صورت بيشتر شود که در اين موارد توسط پزشک داروهاي مناسب تجويز مي‌شود.
23 در روزهاي اول پس از عمل گاهي حالت افسردگي براي بيمار ايجاد مي‌شود. استرس پيش از عمل، تورم صورت و چشم‌ها، شکل جديد بيني و تغييراتي که براي اولين بار توسط بيمار مشاهده مي‌شود و ممکن است براي او غيرمنتظره باشد از عوامل موثر در اين نگراني زودگذر هستند. گاهي همراهان بيمار با اظهار نظرهاي پي در پي که مبتني بر ديد هندسي و درشت نمايي تلسکوپيک است، ديد لوله تفنگي با زاويه‌اي بسيار باريک را در نگاه به بيني به بيمار القا مي‌کنند و موجب تشديد وسواس و نگراني بيمار مي‌شوند.
منبع:www.salamat.com